Röntgen, RD-upptäckter och nuläget (-foton)

Detta inlägg har legat länge på arbetsbordet utan att bli riktigt klart, så nu tar jag tag i saken och ska göra mitt bästa för att sammanställa det hela, dock utan bilder idag eftersom vi är på besök hos vänner i Göteborg. Jag ändrar rubriken när jag kommit hem och kan lägga in lite foton.

I onsdags var vi hos veterinären för att röntga Salsas höfter, armbågar och tassar. Jag blev hemskt nöjd med besöket som inleddes med att veterinären gjorde en nogrann allmän undersökning med fokus på alla mina små funderingar om det ena och det andra. Veterinären var grundlig och förklarade noga hur han resonerade. Det han kom fram till var att Salsa var i mycket god muskelkondition (kan det ha något att göra med att matte varit med i en stegräknartävling på jobbet hela maj?!) och att det inte fanns något alls att oroa sig för när det gäller hennes mående, vilket känns SKÖNT!

Standard när man ska röntga en flat är ju inte tassar. Skälet till att jag även ville kolla dem var att Salsa vrickade en tå i juni i fjol och fick vänstra framtassen röntgad i Göteborg, varpå veterinären där uttryckte en liten oro över att Salsa hade så sneda tåleder. Detta är något som självklart legat kvar i minnet på matte som tog tillfället (och plånboken) i akt att göra en fullständig koll när man väl var hos veterinären. Veterinären kände på Salsas tassar innan röntgen och konstaterade att Salsa inte fullt kunde sträcka ut tredje tån på höger framtass, men inte visade på några tecken av att ha ont av detta. Efter att alla plåtar tagits, vilket matte fick vara med och hjälpa till när de togs, tittade vi igenom röntgenbilderna, jämförde och diskuterade. Veterinären i Örebro höll med veterinären ifrån Göteborg att Salsas tår var mycket sneda, men sa att det inte var något han alls oroade sig för och visade en bild ifrån läkarboken med felställda tår som bedömts som helt okej fossingar. Han sa att det kanske fanns något litet extra vid tredje tån på båda framtassarna, lite extra brosk eller liknande. Veterinären bedömde att både höfter, armbågar och tassar såg mycket bra ut, vilket är skönt, då är det bara att med spänning invänta vilken bokstav hon får på sina höfter.

Efter en lång diskussion om alla bilder avslutade veterinären med att säga: "Ja, men du har fina höfter iaf! Eller ja.. inte du, hunden. hehe.. Eller ja, du har väl också fina höfter.." !!!! Vilken lustig kommentar, jag tror han blev riktigt nervös när han sa fel. Hihi, riktigt roligt, för mig alltså!!

Nu har vi väntat på SKK:s resultat i lite över en vecka, men de har ännu inte kommit. Jag ska försöka lägga ut dem så fort jag fått kuvertet. Jag tittade nu för säkerhets skull om resultaten lagts ut på hunddata, men inget där om Salsa. Dock såg jag att två brorsor, bland annat Lenas pojke har HD: A (de enda som hittills finns rapporterade HD-resultat för). Det är bara att hoppas att vi snart kan skryta med samma betyg!


*********************************************************************

När jag var inne och tittade runt efter resultat gjorde jag tyvärr två hemska upptäckter. Två fall på Renal Dysplasi (PNP) som upptäckts efter älskade ängeln. Den senaste rapporterades in så sent som 27 maj. Den informationen fanns dock ännu bara på Flatcoated retrieverklubbens hemsida. Konstigt tycker jag att fallet som rapporterats på hemsidan den 11 november inte ännu finns med på "PNP-listan..?! Detta är ju VIKTIGT. Ingen ska behöva drabbas av att bli förälskad i en hund som sedan tynar bort framför ens (blinda) ögon på det sättet. Sorg i hjärtat och tankar skickas till de stackars drabbade familjerna till dessa hundar. Tusen tack till er dock för att ni offentliggör resultaten, mod i styrka.

***********************************************************************


Nu i helgen är vi som sagt i Göteborg och hälsar på vänner. Bara en och en halv vecka kvar, sedan åker vi ner hit och bor över här i Göteborg över sommaren hos söta Tina. Det kommer nog bli en lugn sommar kan jag tro. Jag hoppas på mycket sol, bad och lek tillsammans med go'a hundälskande vänner (vem kan låta bli att älska Salsa??!). Vi saknar dig husse, hoppas vi kan få träffa dig någon gång. Till hösten hoppas matte på att hitta ett nytt jobb där hon kan få stanna kvar lite längre än en termin, man vill ju arbeta vidare med eleverna. Vikariat är inte det roligaste, man blir ju så fäst vid sina elever som man sedan måste släppa iväg.

Kommentarer
Postat av: Matilda Salemark

Bra att Salsa hade bra höfter,armbågar och tassar. JAG VILL VERKLIGEN ATT DU JOBBAR KVAR HOS OSS!! vi ses kanske i Göteborg i sommar..

2009-06-10 @ 16:30:28
Postat av: Hanna, Lukas och Signe

Hej Ida!



Länge sen vi sågs eller hördes av! Umgicks med Salsas syster Hera i helgen och hon är en pärla, är helt övertygad om att Salsa också sprider glädje och charmar alla hon stöter på! Nu ska vi hålla tummarna för att Salsas höfter är lika fina som mattes ;-)! Hoppas vi ses snart!

2009-06-10 @ 19:55:52
URL: http://www.lukaskorg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0