Epilepsi?

2012-05-18

Ca kl 16:45 Salsa ligger och sover i hörnet i köket och börjar plötsligt fäkta vilt med benen och snurra runt, runt. Det ser ut som att hon trasslat in sig i köksstolarna och inte kommer upp. När jag kommer fram ser jag att hon fäktar okontrollerat med benen, har hjärtklappning och flackar med blicken fram och tillbaka. Hon dreglar. Anfallet håller på i ca 1 minut. Efteråt kan hon inte resa sig och är lealös i bakpartiet. Efter max 5 min bär Peder ut henne till bilen och när vi ca 3 min senare kommer fram till Hund och kattkliniken kan hon gå ur bilen själv till butiken. Hon tar kontakt med veterinärsassistenten Efter ca 15 min i butiken kommer ännu ett anfall. Denna gång skakar hon och kan inte stå på benen. Hon lägger sig ner och skakar och dreglar. Detta anfall håller på i ca 1 min. Efter detta får hon dis--- och blir groggy. Hon tittar sig omkring, fram och tillbaka och sedan lägger hon sig ner. Hon daskar med huvudet fram och tillbaka. Efter ca 5 minuter blir Salsa stel i hela kroppen, särskilt benen och är stel i ca 5 min, eventuellt lite längre, hon har inte darrningar i kroppen, dreglar inte och har inte hjärtklappning. (Var detta ett större anfall som medicinen avvärjde?) När kroppen slappnat av kan hon efter ca 5 min resa sig och går ett varv runt i butiken och sedan gå in i bilen utanför och vi åker hem. Salsa vilar i ca 30 min och sedan piper hon och hoppar direkt ner när jag frågar om hon vill ha mat. Hon äter upp allt och går sedan och lägger sig och sover. Hon reagerar på när det går förbi någon eller när jag pratar med henne. Hon är trött men ”sig själv”.

Prinsessan ska till veterinären på måndag för observation och konsultation. Vi är alla trötta nu, men hon är sig själv och vi tvåbenta försöker lugna ner oss efter forskning genom hundvän och Internet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0